Transparansi dan Kualiti dalam The Pastels Shop
Sarini Zainal percaya bahawa kecantikan bukan hanya pada rupa semata-mata. Pada tahun 2011, beliau meninggalkan kerjayanya sebagai jurutera kimia untuk menubuhkan Pastels Group, sebuah syarikat yang mengedarkan produk kecantikan dari Korea. Namun, apabila jenama-jenama kecantikan Korea tersebut membuka ibu pejabat di Malaysia dan menawarkan harga yang lebih rendah, Sarini mengambil keputusan untuk melancarkan jenamanya sendiri, dan lahirlah The Pastels Shop pada tahun 2019.
Khas untuk Malaysia
The Pastels Shop kini menawarkan pelbagai produk penjagaan kulit, termasuk pembersih, toner, serum, pelembap, dan mask muka. Keunikan jenama ini terletak pada formulasi produk yang disesuaikan khas untuk pengguna Malaysia.
“Bersaing dalam pasaran yang dipenuhi jenama antarabangsa adalah satu cabaran besar. Untuk menonjolkan keunikan jenama kami, kami menekankan identiti tempatan. The Pastels Shop menawarkan kosmetik mesra wuduk serta produk penjagaan kulit yang direka khusus untuk iklim panas dan lembap di negara kita,” jelas Sarini.
Jenama ini meraikan warisan Malaysia dengan menggunakan bahan tempatan seperti ekstrak gamat, sengkuang, serai, dan tokotrienol, sejenis vitamin E yang diekstrak daripada minyak sawit. Selain itu, pembangunan produk turut menggabungkan pengetahuan dan tradisi tempatan.
“Dengan memahami keperluan tempatan, kami mendapati kelebihan untuk bersaing dalam pasaran. Kebanyakan produk penjagaan kulit direka untuk pasaran Korea atau Amerika, yang sering mengandungi wangian berlebihan atau diformulasikan untuk iklim yang berbeza. Ini boleh menyebabkan kulit menjadi kering atau terlalu berminyak. Sebagai jenama tempatan, kami lebih memahami keperluan pengguna Malaysia dan tahu cara terbaik untuk menangani isu kulit mereka,” kata Sarini.
Pendekatan Saintifik
Sarini berbangga menjadi pengasas jenama tempatan dan beliau mengakui bahawa perjalanannya dalam industri ini tidak mudah, lebih-lebih lagi kerana sesetengah pengguna masih mempunyai tanggapan bahawa jenama penjagaan kulit tempatan tidak selamat untuk digunakan atau mungkin terlibat dalam amalan tidak beretika. Untuk mengatasi masalah ini, Sarini, yang memiliki ijazah dalam kejuruteraan kimia dan biologi dari Universiti Korea, menekankan kualiti tinggi dan piawaian keselamatan The Pastels Shop. Beliau juga menyerlahkan komitmen jenamanya terhadap pendekatan kecantikan yang berteraskan sains dan merangkumi penyelidikan teliti serta pembangunan yang dijalankan oleh ahli kimia profesional.
Selain daripada mencipta produk yang dirumus dengan cekap untuk memberikan hasil yang ketara tanpa menggunakan bahan kimia berbahaya, Sarini juga komited untuk berkongsi ilmu di sebalik produknya kerana beliau percaya bahawa pengetahuan merupakan komponen utama untuk mencapai hasil kecantikan yang berkesan dan berkekalan.
“Komitmen kami kepada pelanggan kami adalah untuk menyampaikan pendidikan dan ketelusan. Kami berusaha untuk mendidik pelanggan kami tentang pengetahuan kimia di sebalik produk penjagaan kulit kami supaya mereka dapat membuat keputusan termaklum. Dengan penerangan produk secara terperinci, pecahan ramuan, dan perkhidmatan pelanggan yang mudah diakses, kami bertekad untuk memperkasakan pelanggan kami untuk memilih produk yang paling sesuai untuk kulit mereka,” kata Sarini.
Keindahan Sokongan Komuniti
Sejak memulakan perjalanan e-Dagangnya, Sarini telah menerima banyak sokongan daripada Lazada untuk membantunya berkembang sebagai seorang usahawan. Pada 2023, beliau menyertai program Selangor E-Commerce Xccelerator 2023 (ECX23), yang dianjurkan oleh Perbadanan Teknologi Maklumat & Ekonomi Digital Selangor (SIDEC) dengan kerjasama Lazada. Program ini menampilkan kajian kes dan tips praktikal untuk membantu perniagaan kecil dan sederhana mencapai kejayaan. Ia diakhiri dengan pembentangan model perniagaan di mana PKS yang mengambil bahagian berpeluang memenangi hadiah wang tunai dan peluang untuk melawat Hangzhou, China – tempat kelahiran e-Dagang. Memandangkan The Pastels Shop dipilih sebagai salah satu daripada lima pemenang program, Sarini berpeluang mengembara ke kampus Alibaba di Hangzhou di mana beliau dapat mengetahui lebih lanjut mengenai perniagaan e-Dagang.
“Perjalanan saya ke Hangzhou sangat memanfaatkan dan ia telah mengubah perspektif saya tentang dunia perniagaan,” kata Sarini. Selain memberi inspirasi kepadanya untuk menggabungkan The Pastels Shop dengan syarikat pembuatan – satu langkah yang membolehkan Sarini untuk terbabit dalam proses pembuatan untuk meningkatkan keupayaan pengeluaran sambil mengurangkan kos – lawatan itu juga memperkenalkannya kepada peluang untuk menjalani transformasi digital dan memberinya keyakinan untuk menjayakan operasi hariannya.
Selain daripada mengambil bahagian dalam program ECX23, Sarini juga telah dijemput untuk menyampaikan ceramah di pelbagai acara komuniti. Beliau juga telah mencipta #pastelscommunity, kumpulan sokongan khas untuk peminat penjagaan kulit. “Komuniti #pastels telah memainkan peranan penting dalam kejayaan The Pastels Shop,” jelas Sarini, sambil menambah bahawa penglibatan dan semangat komuniti tersebut telah membantunya memupuk asas pelanggan yang kukuh dan setia.
Kini, Sarini berharap untuk terus mengembangkan jenamanya dengan sokongan pelanggan, rakan kongsinya dan komuniti dalam talian yang lebih luas. “Saya berharap The Pastels Group dapat menjadi jenama penjagaan kulit nombor satu di Malaysia,” katanya.